Op weg naar Johannesburg

4 augustus 2023 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Afgelopen nacht hebben wij overnacht in Pretoria. Pretoria is de bestuurlijke hoofdstad van Zuid-Afrika en liefhebbers van geschiedenis en politiek zullen zich hier goed vermaken. We starten bij Church Square, het historische centrum van de stad met prachtige gebouwen uit de 19e eeuw. Daarna bezoeken we de Union Buildings, de regeringsgebouwen van Zuid-Afrika en het voortrekkersmonument. Het voortrekkermonument is een granieten bouwwerk waarin de bewogen geschiedenis van de Afrikaners in zandsteen is uitgehouwen. Het monument is ooit gebouwd ter herinnering aan de omstreden trek van de blanke pioniers. Het is tijd om terug te keren naar Johannesburg waar we een bezoek brengen aan Soweto, het grootste en bekendste ‘township’ in Zuid-Afrika. Leuk weetje: Soweto staat voor SOuth-WEst-TOwnship en is nu een creatief bolwerk van kleurrijk Zuid-Afrika met een wrang verleden. Veel bekende Zuid-Afrikaners zijn hier opgegroeid. Tijdens de rondrit passeren we Vilikazi Street waar voormalig president Nelson Mandela en de oud-bisschop Desmond Tutu hebben gewoond. We bezoeken het Mandela Huis, het Hector Pieterson Memorial, de Regina Mundi-kerk en Freedom Square. Een korte stop voor een foto van het stadion van Johannesburg waar Nederland in 2010 de WK-finale heeft gespeeld. Hiermee komt er echt een einde aan de reis en gaan we op weg naar het vliegveld van Johannesburg.