De grotten

22 juli 2023 - Cape Winelands, Zuid-Afrika

De tijd vliegt, weer een nieuwe dag. Na een vroeg ontbijtje met toast, kwark en een lekker bakje koffie op weg naar de Swart berge. Dat is een bergpas die met de hand is aangelegd door gevangen. Ze hebben er 7 jaar overgedaan om 28 km aan te leggen. Het natuurgebied is waanzinnig mooi en onaangetast. Met kleine busjes werden naar boven geleidt op een smalle weg met steile afgronden. De gids vertelde welke planten er leven en hoe alles is ontstaan. Wij konden daar onze benen strekken en de kinderen hun energie kwijt door een mooie wandeling te maken.

Na een lekkere lunch zijn wij richting de Cango caves. Deze grotten staan bekent als een van de mooiste grotten ter wereld met heel veel mooie stalagmieten en stalactieten. De gids die ons rondleidde sprak heel goed en langzaam Afrikaans zodat voor ons goed verstaanbaar was. Ze was bijzonder enthousiast. En vertelde over het ontstaan uit eindelijk deed ze alle lichten uit. Pikdonker met een klein olielampje als oriëntatiepunt. Om je voor te stellen wat de ontdekker vroeger zagen. Eigenlijk hebben zij de grot ontdekt maar nooit gezien, hoe mooi deze is/was. De grot bestaat uit 5 enorme kamers. Wij hebben nog nooit zo’n mooie grote grot gezien. In een van de kamers is ook “ Wie is de Mol” opgenomen. Aan het einde van de rondleiding ging de gids in de grot het “Ave Maria “ zingen met een bijzondere acoustiek kregen wij het kippenvel op onze armen. Wat een stem!!