Een nieuwe dag

21 juli 2023 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

De wekker ging om 6:15 uur. Na een goede nachtrust met de zee op de achtergrond was het weer een vroege ochtend. Met een zelfgemaakte ontbijt waren wij snel klaar om in de bus te stappen. We werden gebracht naar de haven en met een poncho en een zwemvest aan richting het strand. De boot werd gelanceerd. Nu op zoek naar de eerste walvis. Na een tijdje varen werd de eerste gespot. De walvissen lagen dicht aan de kant. De boot kon daar niet makkelijk komen, omdat de golven daar breken. Voor de veiligheid konden wij niet dichterbij komen. Maar het was een waanzinnig gezicht. Een springende walvis… Fem was heel rustig op de boot. Uit eindelijk heeft ze toch de reling gezien. Ze was niet de enige… 🙈.

Na de boottocht even rustig bijkomen met een bakje koffie. Een paar minuten rijden met de bus kregen wij een rondleiding in een Township (sloppenwijk) Dit was echt indrukwekkend om te zien. De krotten werden bekeken, de wc’s maar ook de basisschool en crèches. De Afrikaanse kinderen waren zo enthousiast. Ze zongen voor ons. En wilden van iedereen een high five. Soms voelden het wel ongemakkelijk om een kijk in hun leven te hebben. Maar ze waren ontzettend blij om het ons allemaal te laten zien. Ook het geld was natuurlijk een extra inkomen bron. Onze kinderen realiseren nu zich hoe goed wij het hebben in Nederland. Fem ging op zoek naar haar knuffel die ze laatst had opgestuurd naar de kindjes in Afrika. Maar kon het niet vinden…

Na deze indrukwekkende uitstap gingen wij op weg naar het Tsiksikamma park. De natuur was daar super mooi. Er waren mooie bossen met lianen en een hangbrug over de klif. Na een wandeling over de hangbrug zijn wij weer richting ons hotel gegaan. Wij kregen de mededeling dat de stroom er 2 uur ervan af zou gaan. Dus geen warm water, geen licht en het minst erge geen WiFi.

Gezellig met de groep gegeten in het restaurant met alleen kaarsjes, zaklampen en een haardvuur.  Het was weer een geweldige dag om in onze herinnering te griffen.